Sunday, June 29, 2014

1st Ramadhan 2014

Assalammualaikum w.t.w,

Alhamdulillah hari ni 1 ramadhan. Dapat juga aku berpuasa 1 hari. Hehee.. syukur tau dpt puasa nie sbb 1 week b4 puasa nie aku nak ganti puasa mmg xlarat sgt2. Letih je bdn nie. Actually, masa pregnant aisy dulu 3 hari je aku ponteng puasa itu pun sbb x sahur & kene minum air gula kat klinik. But this time mmg tekad sgt2 lah nk puasa penuh.. in shaa allah.

Ok kita cerita pasal ramadhan kali nie lar kan.. start malam tadi hubby aku x leh tidur agak nya, kebetulan dia nak tgk bola (worldcup) kan skrg nie. Jadi dia mmg tak tidur lepas 1st terawih semalam. Aku cuma sedar dia tanya aku nak makan apa utk sahur. Kebiasaan sahur kami sepanjang jadi suami isteri mmg sgt lah simple. Telur goreng atau telur masak asam je. Hehee. (BUKAN MALAS MASAK YERR! ) Hubby aku mmg bukan jenis makan makanan yg dipanaskan. Dia hanya makan masakan yg masak terus makan. Tak de nak simpan2 walaupun mlm masak esok pagi makan. Kecuali lar rendang2 time raya tu. Dan dia pun bukan jenis cerewet bab makan walaupun byk jenis makanan dia x makan. ( faham ke? ) ok kiranya, kalau gi umah sedara mara.. kalo semua menu seafood je. Dia tak kisah janji ade telur dadar goreng utk dia je. Hehe.. senangkan dpt laki mcm nie. Hahaaa.. :)) tapi sebenarnya dia telah menumpulkan skill masak aku. Hahaa.. yer r, aku mmg suke seafood. Dia lak x makan. Dah tu kira beli ikan setahun skali je.. udang sotong tu beli jugak lar sbb anak aku mmg favourite seafood. Nasib ade geng kan.. huhuu..

Jadi kesimpulannya sahur aku pagi tadi, nasi + kicap + telur masak asam + air nestum + ubat obimin..
Rupa2nya hubby aku dah makan awal dah. Dia nak kejut anak dara sorang tu tapi tak berjaya sbb lena betul lar Aisy tidur. Kesian kan baru 5 tahun. Nak ajar puasa kononnya tp hari lain lar kot try bg dia puasa kan..:)

Pengalaman puasa hari ini, boring sbb duduk rumah. Luar pun panas. Baby dalam perut ok. Cuma time tghari tu kemain aktif dia bersenam dlm perut nie. Mgkn rasa lapar kot. Huhuu.. sepanjang hari aku tgk perut je. Hahaa.. risau lar kan kalau x gerak2 lama kan.. mmg dahaga sgt. Tolong hubby kemas dapur pon menggigil gak. Cuci pinggan pon nak pitam. Jap2 aku duduk. Kebetulan kakak aku otw balik dari Melaka, jadi dia singgah dan berbuka kat rumah aku je. Meriah lar kann.. seronok lar Aisy sepupu semua ada. :)

Persiapan berbuka puasa start kul 3pm. Hubby aku dah janji nak masak daging blackpepper yg aritu dia bwk gi potluck ofis dia. Tapi yg kat ofis tu sekilo daging dia buat. Kali ni sikit je lar. Pastu aku mmg teringin sgt nak makan sayur kacang buncis goreng ngn telur. ( mengidam benda senang je aku niee.. ) hehe.. dia pun pegi lar Aeon Alamanda ngn anak2 buah aku 2 org yg dah anak dara tu kan dgn anak dara kecik aku tu. Kemain lama lar tunggu. Dekat 5 agaknya dorang baru balik dari sana dan siap singgah pasar. Bila balik aku terus duduk bersila ambil pisau terus potong kacang buncis tu. Sbb rase nak ratah je kacang buncis tu..hahaha.. punya teringinnye kann..:p hubby aku siap goreng sayur aku dulu. Pastu dia siap masak daging blackpepper dia. Pantasss uols..  pastu dorang tadi siap nak buat aiskrim sendiri. Blend lar ais bagai. Aku duduk je lar kat depan rilex2. Kakak aku n abg ipar teringin ayam golek. Mereka pun jalan2 lar area Pasar Tani Putrajaya kat Presint 2 tu . Tahun ni kebetulan ada 2 bazaar ramadhan. 1 lagi dibuka depan Masjid Besi. Jadi orang ramai boleh pergi 2 tempat untuk bazaar ramadhan di Putajaya nie.

Settle semua. Kul 630pm dah siap semua. Anak dara kecik aku dah melantak 3 kuih pelita. Dia mmg puasa sgtttt.. hahaa.. mmg dia tak makan nasi pon hari nie. Jadi mata dia pon rambang tgk makanan yg terhidang. Cian dia kene marah jugak ngn Abi dia. Bukan apa, nak ajar supaya dia menghormati org yg sedang berpuasa. Dia sental ais krim n makan depan sepupu2 dia kan.. mmg patut kene 'warning'...  huhuu..

Ok..so menu kami 1st berbuka utk 1 Ramadhan 2014 adalah ;

1) Nasi Putih by aku sendiri.. hahahaa..
2) Ayam Golek
3) Daging Black Pepper by Chef Kamal
4) Rendang Ayam by Wan Melaka a.k.a Mak Mentua kakak aku..hehe
5) Sayur Kacang Buncis Goreng by Chef Kamal
6) Roti John
7) Kuih Pelita
8) Kurma
9) Air Sunquick with cocktail dlm tin tu.. (serius sedap) by Chef Kamal
10) Air Soya 1 kotak
11) Kek Coklat n Carrot Cake

Tamat siri pertama menu berbuka puasa tahun ini . Hihii..

Tunggu je aku update menu berbuka dari aku sendiri nanti. Kalau rajin lar kan.. berdiri pon gigil2.. hehe.. tp nak seribu daya tak mau seribu dalih. Air tangan isteri itu penting. Wpun air tangan suami lagi sedap dari isteri.. hahaa.. ( tergugat x?? ) huahuaa. Pepun hubby aku ikhlas masak semua nie rase syukur sgt dia bleh memahami keadaan isterinya yg banyak songeh lately nie.. huhuu.. wpun nmpk bebal2 gak dia buat keje umah tp ade gak hati nak tolong settle kan umah sementara aku tak larat nie.

Ok.. see u next story! Huahuaa... selamat berpuasa. JANGAN LUPA!! Berhenti sebelum kenyang ok... ;)

Wassalam..

No comments:

Post a Comment